Enhanced Experience Expression Project

研究代表者|平林真実
研究分担者|小林孝浩、前田真二郎
研究期間|2021年度─
Research Representative: HIRABAYASHI Masami
Research Member: KOBAYASHI Takahiro, MAEDA Shinjiro
Research Period: 2021–

  • プロジェクト展示の様子
  • プロジェクト展示の様子
  • ARによる植物の装飾システム
  • フォトグラメトリーを用いた映像作品
  • フォトグラメトリーを用いた映像作品

本プロジェクトでは、仮想現実、拡張現実、複合現実といったXR、リアルタイムにプログラム可能な音楽?パフォーマンス?映像表現など技術を駆使することで我々の体験が拡張される環境を創出するための研究を行う。特にリアルタイム時空間でのインタラクションや表現、インターネットなどの情報空間、センサー環境や深層学習による状況認識や理解など未来を見据えた体験を実現するための実践的な適用を考慮し研究を展開する。また、さぶプロジェクトとして音楽体験を拡張するための実験的音楽プラットフォームNxPC.Labの活動として多数の音楽イベントを実施している。本年度も、XR系、クリエイティブコーディング、会場演出、エイトリングパフォーマンスの拡張など多用な学生が参加し、各々の体験を拡張するためのシステムの実装を行ないIAMAS2022にて展示及び実演を行なっている。オープンハウスでの展示やNxPC.Labの音楽イベントNxPC.LiveにおいてはVR等のオンライン空間を構築し、会場として利用して発表をするなど、無観客における体験のあり方についても探求を行なっている。

This project will research to create an environment in which our experiences are augmented through the use of technologies such as virtual reality, augmented reality, mixed reality, XR, and real-time programmable music, performance, and video expression. In particular, research will be developed in consideration of practical applications to realize future-oriented experiences such as interactions and expression in real-time and space, information space such as the internet, sensor environments, and situations confirmation and understanding through deep learning. In addition, as part of the Sabu Project, we have organized numerous music events as part of the activities of the NxPC.lab, an experimental music platform for extending the music experience. This year, students from various fields such as XR, creative coding, venue staging, and extending Eight Rings performance, participated in this project and implemented systems to extend their own experiences, which were exhibited and demonstrated at IAMAS2022. Through things like the Open House exhibit and NxPC.Lab’s music events we have created a space using VR, and have explored the nature of the experience without an audience, by using these spaces as a venue for performances.